Himm og Hippes didaktiske model:
Læringsforudsætninger:
Vores produkter
har nærmest alle som deres målgruppe, ved at lave plakater – pjecer –
bamser - dækkeservietter, håber vi ikke
bare på at påvirke børnene og deres forældre, vi håber at det er et startskud
til at forældre og børn formidler vores budskab videre, f.eks. til deres ældre
søskende, deres bedsteforældre, venner osv. Så Bakterie Bob og hans gode råd,
når meget længere end inden for institutionens og hjemmets fire vægge.
Det er klart at
vores forskellige produkter er specielt lavet til aldersgrupperne, plakaten er
for alle at kigge på, mens dækservietten og bamsen er lavet specielt til
børnene, og pjecen er til både pædagoger og forældre.
Rammefaktorer:
De økonomiske
betingelser for vores produkt er på 250 kr. Derfor har vi prøvet at søge hjælp
udefra, I form af mennesker der kunne være behjælpelige, med printning af
plakat og dækkeserviet I farver. Mia har forhørt sig og arbejder stadig på
sagen om gratis hjælp til kopiering.
Mål:
Det vi I bund og
grund gerne vil med vores produkt, er at få børn til at se vaske hænder
opgaven, som en lige så stor del af deres hverdag, som det at tage tøj på om
morgen. Vi vil I form af Bakterie Bob og hans gode råd, skabe en karakter
børnene kan forholde sig til, og som de kan sætte I forbindelse med det at
vaske hænder.
Derudover ønsker
vi at åbne forældrenes øjne op, for at det ikke er nok at sende deres børn ud
for at vaske hænder, men at de bliver nød til at hjælpe dem med, at det bliver
gjort korrekt. Ligesom de f.eks. gør med tandbørstningen. Af den grund har vi
på bagsiden af vores pjece til forældrene, sat overskuelige billeder af hvordan
man grundigt vasker hænder.
Indhold:
Vores produkt er
dækkeserviet (til børnene) – plakat – pjece (til forældrene), vi ved at dette
ikke alene vil fange børns opmærksomhed og interesse, derfor har vi skabt
Bakterie Bob. Vi håber at børnene med forældre og pædagogers hjælp, vil tage
Bakterie Bob til sig, gøre ham til et symbol på god håndhygiejne. Vi vil
derudover lave en Bakterie Bob bamse, så børnene nemmere kan forholde sig til
ham.
I pjecen til
forældrene vil vi prøve at fange deres opmærksomhed, ved at gøre deres rolle så
I processen så overskuelig så mulig, vi ved godt at det ikke er første gang de
høre om det her, derfor laver en så lille pjece så mulig, så den er hurtig
læst, vi skriver kort fakta omkring det at vaske hænder, hvornår man skal gøre
det, hvad konsekvenserne er, og sidst men ikke mindst en grafisk gennemgang
over hvordan man vasker sine hænder. Vi håber også på at forældrene vil
Bakterie Bob til sig, og bruge ham I hjemmet, når der skal vaskes hænder.
Læreprocesser:
Det er vores ide,
at en udsendt skal præsentere Bakterie Bob for børnene, fortælle hvad han laver
på deres hånd, og hvorfor det er vigtigt at han bliver vasket væk, vi vil give
gode råd til hvordan de på “sjove” måde kan se om børnene kan vaske hænder,
f.eks. ved at lade dem male deres hænder med forskellige farver maling, for så
at sende dem ud og vaske det af.
Man kunne
muligvis give dem et Bakterie Bob diplom, og Bakterie Bob bamsen når de har
vasket alt malingen af. Derefter er det pædagoger og forældres opgave, at
benytte sig af Bakterie Bob og hans gode råd om håndhygiejne I hverdagen.
Vi håber også at
forældrene vil benytte sig af den udleveret dækkeserviet, så børnene bliver
mindet om det hver gang de sidder ved bordet, og vi håber at pædagogerne vil
hænge eksemplarer op I børnehaven.
Vurdering:
Som vi her skrevet i læreprocessen, så er vores ide at vi
udsender en til at formidle Bakterie Bob og håndhygiejne, og håber på at
forældre og pædagoger vil viderefører vores koncept om Bakterie Bob, og bruge
hans budskab deres hverdag, som en del af deres rutine, når et barn har været
ude og vaske hænder kunne man f.eks. spørge om han/hun har vasket Bakterie Bob
helt af osv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar